23-05-14 - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Silvie - WaarBenJij.nu 23-05-14 - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Silvie - WaarBenJij.nu

23-05-14

Blijf op de hoogte en volg Silvie

23 Mei 2014 | Peru, Urubamba

Hola!

Weer een berichtje uit het mooie Peru. Even over het weer hier...over het algemeen is het zonnig met een temperatuur rond de 20 graden. Rond 6 uur wordt het donker omdat de zon snel achter de bergen verdwijnt. Het koelt dan snel en hard af, ik gok tussen de 10 en 15, maar soms voelt het als kouder. Veel dekens op mijn bedje vind ik dan ook zeer aangenaam. Woensdag was het een prachtig zonnige dag waarop ik zo rood als een kreeftje ben geworden. En donderdag heeft het bijna de gehele dag geregend. Het is hier over het algemeen vrij droog dus wanneer het nat is, wordt het een grote modderboel. Het is goed voor de plantjes zullen we maar zeggen. Op mijn project gaat het ook goed. De tafels en stoeltjes zijn bijna klaar en ze zijn hééééll mooi geworden! Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de bijdrage. De kinderen komen elke dag kijken hoe wij aan het werk zijn en hoe mooi de stoeltjes worden! Que bonito! Afgelopen woensdag waren we aan het schilderen in het zonnetje en de kinderen waren voortdurend met de tafels en stoelen in de weer; in een treintje, in een cirkeltje, met zijn allen om de tafel. Het was zo leuk om te zien. Nu er een kleurtje op zit, ziet het er helemaal mooi uit! De juf is er ook erg blij mee. Ook zij krijgt een nieuw bureau; nu zit ze aan een klein tafeltje wat veel te laag is voor haar. Vanmorgen heb ik samen met Wimmie nieuwe schoenen en sokken gekocht voor de kinderen! Ze waren er zo blij mee! Jullie moesten de gezichtjes eens zien van de kinderen toen ze de schoenen zagen!! Zondag tijdens de parade zullen ze (als het goed is) allemaal hun nieuwe schoenen aantrekken!
Hoe ziet mijn werkdag er uit hier? s' ochtends ontbijt ik samen met Stijna, Linda en Anke. Daarna vertrekt Anke naar haar project en Stijna, Linda en ik lopen naar de brug (10 min. lopen) waar we de juf ontmoeten. Samen lopen we naar de Pronoei en onderweg pikken we de kinderen op. Sommige wonen in een huisje in de bergen dus die komen langs een smal bergpad naar beneden. Sommigen wonen in een huisje langs de weg (je kunt het vergelijken met een 80 km-weg, maar dan in de bergen). In totaal lopen we er ongeveer 20 a 30 minuten op. Eenmaal op de school aangekomen, verschijnen er vaak nog meer kinderen. Sommigen wonen dichtbij de school, anderen komen gewoon wat later. De ene keer hebben we 13 kinderen, de andere keer wat minder. Er zijn kinderen die ik nog niet gezien heb. In totaal zitten er 19 kinderen in de klas van de leeftijd 3 t/m 6 jaar. Hoe ziet een dag eruit voor de kleuterklas? Zingen, spelen, knutselen, beetje leren ( cijfers, alfabet), net als in Nederland (gok ik). Halverwege brengt een moeder eten voor de kiddo's en gaan ze allemaal eten. Omdat we nu druk bezig zijn om de tafels en stoeltjes klaar te krijgen voor maandag weet ik het (nog) niet precies. Ik ben pas 1 keer echt in de klas geweest. Sommige kindjes zijn echt boefjes, vooral de jongens. Ik vind het jammer dat ik de taal niet goed beheers; gisteren heeft Elias de hele weg tegen me aan gekletst en liedjes gezongen en dan weet ik niet precies waar het over gaat. Echt jammer. Wie weet ga ik nog eens terug als mijn Spaans wat beter is. Ach, Stijna praat alleen maar in het Nederlands tegen iedereen en die weet zichzelf ook te redden. Het is heel grappig om te zien.
Verder geniet ik elke dag van de omgeving hier, de bergen zijn zo prachtig. Ik heb wat foto's toegevoegd zodat jullie het uitzicht kunnen zien vanaf de Pronoei. Het ligt wat hoger in de bergen dus je hebt een prachtig zicht op Urubamba.
Als ik klaar ben met 'werken' om 12 uur, ga ik terug naar mijn huis. Vaak even douchen omdat het hier best stoffig is. In de middag heb ik vrij dus een momentje om even te internetten, skypen, lezen of wat dan ook. Deze week heb ik Spaanse les gehad van 5 tot 7 dus daarom ben ik een beetje aan Urubamba gebonden. Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst in mijn leven Salsa gedanst. Raymi geeft elke week les in Salsa dus je mag als vrijwilliger mee dansen. Heel leuk om te doen, maar ook verwarrend en vermoeiend..al die pasjes. Hier heb ik ook wat andere Nederlandse mensen leren kennen die werken en/of wonen in Urubamba, of in de buurt. Dus dat is heel gezellig.
In de avond klets ik met de meiden of trek ik me terug in mijn kamer. Vaak is het koud dus ga ik ook op tijd naar bed. Al met al vermaak ik me prima hier.
Volgend weekend komt Fernando naar Cusco, hij zal daarna een week hier met mij in Urubamba verblijven. Echt hééééééll leuk!! Ik kijk er nu al naar uit. Daarna gaan we samen rondreizen hier in Peru, Bolivia en Chili. <3
Hasta luego!

  • 23 Mei 2014 - 23:23

    Truus:

    Hey Sil,
    zo te lezen vermaak je jezelf goed.
    Fijn!!!!
    Alweer een week voorbij.
    Je bent zo weer terug in NL, dus geniet ervan!!
    XX Truus

  • 24 Mei 2014 - 00:04

    Monique Luijben:

    Hartstikke goed wat je daar doet !
    Echt toppie !
    Groetjes van Monique.

  • 24 Mei 2014 - 09:26

    Anne-Marie:

    Hey Silvie,

    Wat maak je daar veel leuke dingen mee.
    Je schrijft ook heel mooi,en volgende week komt Fernando dat is helemaal toppie.
    He Silvie geniet van de tijd dat je daar bent en we blijven je volgen.
    Groetjes en xxx van Bert en Anne-Marie

  • 24 Mei 2014 - 14:05

    Corrie Van Wijk:

    Wat leuk Silvie om je op deze manier te volgen.
    Heel mooi wat je daar doet.
    Geniet ervan dit is een hele mooie tijd,voor je,,,en met Fernando .
    Blijf schrijven , dan kunnen wij je volgen.
    Liefs Corrie xxxxx

  • 26 Mei 2014 - 20:00

    Jeffrey Van Zon:

    Sil,

    Net alles even doorgelezen dus weer up to date;), Ziet er goed uit!

    Heel goed dat je dit doet.

    veel plezier!

    Gr.
    Jef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Urubamba

Zuid-Amerika

Mijn eerste grote reis ALLEEN!

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2014

Chao!

19 Juni 2014

In the Copa..Copacabana..

16 Juni 2014

Puno

15 Juni 2014

Daaag Peru! <3

10 Juni 2014

Afscheid Inca-vallei
Silvie

Actief sinds 13 Mei 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 7416

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 27 Juni 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: