Afscheid Inca-vallei - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Silvie - WaarBenJij.nu Afscheid Inca-vallei - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Silvie - WaarBenJij.nu

Afscheid Inca-vallei

Blijf op de hoogte en volg Silvie

10 Juni 2014 | Peru, Machu Picchu

l Hola!

Het is weer even geleden dus ik zit weer vol verhalen! De vorige keer ben ik gestopt in verslag met het vertellen over de actie voor een nieuwe vloer voor de Pronoei. Nu kan ik jullie met blijdschap vertellen dat de burgemeester heeft toegezegd in het meehelpen met de nieuwe vloer! Hoe mooi is dat!! De materialen zijn afgelopen zaterdag geleverd, niet alles, maar het begin kan gemaakt worden. Fernando en ik hebben vrijdag samen met de juf en de kids het lokaal leeggehaald en opnieuw ingericht in de eetzaal. Dat was nogal een chaotische bedoeling want de kinderen wilden iets te graag meehelpen waardoor alles door elkaar ging lopen en het een grote bende werd. Maar het is gelukt! Vanmorgen zijn we even wezen kijken en het aanleggen van de vloer is in volle gang! Ontzettend fijn!!

Zaterdag zijn we naar Moray geweest. Daar zijn Inca-ringen (ruiines), zo noem ik ze maar even. Als je de foto's bekijkt dan begrijp je wat ik bedoel. Het is nog onduidelijk waarvoor deze ringen dienden, sommigen zeggen agrarische doeleinden of experimenten hiervoor. Ooit zal het misschien duidelijk worden. Het is in ieder geval indrukwekkend!
Na de ringen zijn we vanuit Moray naar Maras gelopen. Een prachtige wandeling door de bergen en natuur van Peru. Ontzettend genoten van het uitzicht! Maras ligt vlakbij Salineras en heeft een aantal gebouwen die op de Unesco-werelderfgoedlijst staan. Erg leuk om gezien te hebben. Ik geniet vooral van de omgeving en de natuur.
Afgelopen weekend was het feest in Urubamba en omgeving, het is de feestdag van de beschermheer van de vallei. En dat wordt uitgebreid gevierd, dag en nacht, met de nodige alcohol. Je kunt het vergelijken met carnaval in Brabant; veel verklede mensen op straat, optochten, blaasorkesten en dat gaat dag en nacht door. De mensen verkleden zich prachtig en sommigen hebben een ' stukje ' ingestudeerd. Ik zal proberen om een video te plaatsen!
Zaterdagavond zijn we met alle vrijwilligers een hapje en drankje gaan doen bij Wimmie en Raymi thuis. Met kampvuur en de nodige (zelfgemaakte) muziek! Heel gezellig!
Zondag zijn Anke en ik vertrokken naar Aguas Calientes. Vanuit daar zijn wemaandag naar Machu Picchu vertrokken. Een gave treinreis door de natuur van Peru. De trein heeft in het dak ook ramen waardoor je de bergen boven je ook kunt zien! Enorm tof! Hoe dichter we bij Machu Picchu kwamer hoe ruiger en jungle-achtiger de natuur werd. En natuurlijk zie je onderweg ook Inca-ruiines. Het is ongeloflijk als je je bedenkt dat dit hun wereld was, hier tussen de bergen in de vallei. Zij kennen geen vlaktes, woestijnen of oceanen. Ik ben blij dat wij tegenwoordig zo veel van de wereld kunnen zien. Eenmaal bij Machu Picchu aangekomen moet je wachten in de rij om naar binnen te komen. Het gaat hier allemaal heel streng, je moet je paspoortnummer laten zien en dat moet uiteraard ook overeenkomen met het nummer op je ticket. Het gaat allemaal op naam en er mogen ook maar 500 mensen per dag op. Dit was vroeger anders, toen was het open gebied totdat de bezoekers veel kapot maakten en troep achterlieten. Gelukkig beseffen ze de waarde van dit prachtige stuk land en hebben ze het beschermd. Het is prachtig om hier te lopen, waar Inca's 500 jaar geleden deze stad hebben gebouwd. Ook de functie van Machu Picchu is nog niet helemaal bekend, of het nu een stad is of een heilige plaats...ze weten het nog niet precies. Ik las ergens dat 70% van de gevonden skeletten vrouwelijk zijn. Ook typisch.....
En dan de klim....naar de Waynu Picchu. Dit is de stijle berg die je altijd op de achtergrond van foto's van de Machu Picchu ziet. We hadden een kaartje (ook hier mogen maar 400 mensen per dag op) dus gaan moesten we. En het was een zware klim met soms avondtuurlijke treden, maar het was alles waard!! Het uitzicht op de top was prachtig!! Zo enorm genoten van alles om ons heen! We zaten bijna in de wolken geloof ik! In totaal hebben we ook wel een uur bovenop de berg gezeten omdat het zo prachtig en rustgevend was. En omdat we moe waren natuurlijk ;)
De Machu Picchu is heel bijzonder om doorheen te lopen, bijna onbeschrijfelijk. Ik kan iedereen aanraden om dit eens met eigen ogen te bekijken en te bewonderen!! De treden door de stad heen zijn soms zo hoog dat ik me afvraag hoe de (relatief) kleine Peruanen/Inca's hier in godsnaam omhoog kwamen. Daarnaast zijn de bouwwerken gewoon heel mooi om te zien; allen met grote stenen gemaakt. En dit alles bovenop een berg, echt prachtig. Aanschouw de foto's en geniet!
Morgen nemen we afscheid van iedereen hier in Urubamba; de school met de kids, de juf, mijn huisgenootje en dinnetje Anke, Wimmie en Raymi en natuurlijk Urubamba zelf. Ik heb hier een prachttijd gehad die ik nooit meer vergeet. We vertrekken rond de middag naar Cusco waar we in de avond een nachtbus naar Arequipa zullen nemen. Waarschijnlijk gaan we daar naar de Colca Canyon om de condors te zien. Maar, tegen die tijd weer meer!
Tot de volgende keer!!

Chao!!
Kus, Silvie en Fernando

  • 13 Juni 2014 - 09:04

    Margo Kwnten@bibliotheekdenbosch.nl:

    Hola Silvie,
    time flies....wat een belevenis daar in Peru....zoveel te zien en zoveel t doen. Geniet nog van je 2e helft en we zien je weer heel graag terug in de kapel ;-)
    groetjes argo

  • 19 Juni 2014 - 14:23

    Anita :

    waauw! Prachtige foto's! Geniet van het laatste deel van je reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Machu Picchu

Zuid-Amerika

Mijn eerste grote reis ALLEEN!

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2014

Chao!

19 Juni 2014

In the Copa..Copacabana..

16 Juni 2014

Puno

15 Juni 2014

Daaag Peru! <3

10 Juni 2014

Afscheid Inca-vallei
Silvie

Actief sinds 13 Mei 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 7423

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 27 Juni 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: